Mámou stylově Lifestylový blog (nejen) pro maminky o módě, kosmetice, dětech, vaření, bydlení i cestování.

Kdy začít s angličtinou u dětí? (Hostující článek)

Milé maminky, dnešní příspěvek jsem si nepřipravila já, nýbrž paní Andrea, která vychovává dva syny a za manžela má Angličana, takže doma používají mimo češtiny i anglický jazyk. Jaké to má pro děti přínosy a proč je dobré ty naše nejmenší vést k cizím jazykům? A jak se ona dopracovala k plynulé angličtině? To nám prozradí v jejím článku níže, je to velmi zajímavé čtení 😉

anglicke knihy_1

Již dlouho se chystám napsat článek o tom, kdy začít s angličtinou u dětí. Během mých prodejních akcích s anglickými knížkami pro děti se mě na to rodiče často ptají, nebo mi říkají jejich názory a zkušenosti.

Nejsem ten typ, abych lidi přesvědčovala, spíše je vyslechnu a buď s nimi souhlasím nebo ne. A pokud se mě zeptají, odpovídám trochu otázkou – a projevilo již Vaše dítě zájem o cizí jazyk? A z toho bych asi vycházela. Ze svého okolí mám vypozorováno, že děti kolem třetího až čtvrtého roku začnou být fascinované cizím jazykem, zejména angličtinou, kterou občas zaslechnou ve svém okolí, nebo se omylem proklikají na youtube na anglickou verzi jejich oblíbené pohádky. V tomto okamžiku si myslím, že je třeba tento zájem podpořit a připravit prostředí pro začátky s angličtinou.

A kdy jste se poprvé setkali s cizím jazykem Vy? Já jsem tak matně vzpomínala, že u mě to bylo asi tak kolem toho třetího roku, kdy jsme jezdili s prarodiči za příbuznými do malé vesnice u Jindřichova Hradce, což trvalo z Českých Budějovic něco málo přes hodinu. Aby mi děda zkrátil cestu, učil mě německá slovíčka a mě to tak bavilo! Ta pýcha, když jsem věděla, jak se co řekne německy…ve třetí třídě pak začal dobrovolný kroužek němčiny (rok po revoluci) a já na něj strašně moc chtěla chodit. Moje dvě nejlepší kamarádky ze třídy byly přihlášené, ale mě tenkrát doma řekli: ´Ale prosím tě, napřed se pořádně naučíš česky a pak se budeme o něčem bavit…´ Mrzelo mě to, ale rodiče jsem dál nepřesvědčovala a tiše jsem holkám záviděla, že chodí na tu němčinu…Bohužel, tento názor slyším u některých lidí ještě v dnešní době…

anglicke knihy_3

Na druhém stupni pak přišel můj moment a rozhodla jsem se pro angličtinu, která mi byla sympatičtější. V tu dobu jsem začala poslouchat anglické písničky a těšila jsem se, že budu vědět, o čem jsou 🙂 Hranice byly otevřené již tři roky a rodiče mi říkali, ať jdu spíš na tu němčinu, že všude kolem nás v zahraničí mluví německy. Ale tentokrát jsem si prosadila svou. A angličtina mě moc bavila! Musím říct, že styl učení byl ještě v plenkách, takže jsem si prošla tím ´dz´ a biflováním slovíček ve třech sloupečkách a článků nazpaměť, ale angličtina mě opravdu chytla.

U mě pak přišel zlomový bod v šesté třídě, takže angličtinu jsem se učila druhým rokem a myslím, že jsem uměla říct již pár vět typu – It is raining. It is not raining. Ale byly to věty! A k nám na základní školu přijel Novozélanďan!!! Rodilý mluvčí, který mluvil jenom anglicky. Úžasné! Ta touha se s nim dorozumět a něco mu sdělit byla nepopsatelná. Ale chyběla slovní zásoba. Naštěstí Chris se chtěl učit česky, takže jsme to řešili přes obrázky a věci kolem nás. My jsme mu něco ukázali a on to řekl anglicky a my česky. Jel s námi na školní výlet a prostě tady žil. Pro mě byl obrovskou motivací naučit se plynně anglicky. Po třech měsících odjel zpět na Nový Zéland a já si s ním začala dopisovat. A tady začala moje samouka. Školní angličtina mi na dopisování nestačila. Jedna paní učitelka mi tenkrát řekla, že pokud se chci naučit angličtinu pořádně, mám číst knížky. Od mého dědy jsem si půjčila knížky angličtiny pro samouky a pak jsem začala číst dětské knížky v angličtině z knihovny. Tady asi vznikla moje fascinace anglickými knížkami pro děti. A to jsem právě potřebovala! Psali jsme si s Chrisem pravidelně dopisy. Nebyla jsem jediná, kdo ho požádal o opravování mých dopisů, ach ta touha se zlepšit…nikdy mi žádný neopravil 🙂 Napsal mi, že mi rozumí a to byla pro mě ta nejhezčí odpověď. Chris se do České republiky pravidelně vracel, dokonce se oženil na Hluboké nad Vltavou se svou přítelkyní z Nového Zélandu. Dodnes jsme velmi dobrými přáteli. Jedna věc se změnila, nepíšeme si dopisy, ale emaily. Na naší svatbě nechyběl, bylo to setkání po letech!

anglicke knihy_2

Vím, že se doba změnila a Vaše děti mají již mnohem jiné možnosti. Tak jim to dopřejte! Já jsem se zamilovala nejen do angličtiny, ale i do Angličana a tak naše děti mají oba jazyky do vínku. Ale i kdybychom byli česká rodina, určitě bych jim angličtinu dopřála již od malička. A jakou cestu bych zvolila? Tu nejpřirozenější. V momentě, kdy začíná mluvit (u našeho druhého syna to je právě teď ve čtrnácti měsících) Vám dítě začne slova opakovat. Do té doby je pouze vnímá, ale vlastně se je takhle učí. U našeho staršího syna jsem vypozorovala, že se mu lépe říkají napřed anglická slova. Aby ne – blue a modrá je opravdu dost rozdíl, nemyslíte? Takže se toho nebojte a ukažte svým dětem angličtinu. Určitě sami základní angličtinu máte a pro své dítko jste tím nejlepším učitelem právě vy. A že nevíte jak na to? Sledujte mé další články, kde Vám představím pár tipů na domácí angličtinu.

anglictina pro deti

P

6 komentářů

  1. Ali, Andreo,
    moc Vám děkuji za tenhle článek! Synovi budou v září 3 roky a doma řešíme přesně tenhle případ – angličtina jde malému stoprocentně líp, sám se naučil počítat od 1 do 10 a všechny barvy (díky youtube 🙂 ). Já jsem z toho nadšená, manžel z toho byl nešťastný, že to neumí česky, ale anglicky to sází s přehledem..ale už to s námi vzdal a já v tom syna budu stoprocentně podporovat, jak jen to půjde.
    Mějte se krásně a budu se těšit na další články.

    K.

  2. Moc zajímavý článek. Přesně toto téma jsem před časem zpracovávala do školy 🙂 Pokud děti projeví zájem, je důležité ho podpořit, ne zadupat do země. Naopak se ale setkáváme i s ambiciozními rodiči, kteří děti doslova tlačí na kroužky AJ ve školce i přes nezájem a ty pak z toho mají zmatek. Obecně platí, že děti jsou jako houba, nasávají informace i vědomosti neuvěřitelnou rychlostí. Kdy a jak začít s výukou cizího jazyka, je ovšem opravdu velmi individuální záležitost. Pokud je jeden z rodičů cizinec, tak se to samo nabízí a myslím si, že je to tak správné a přirozené 🙂

  3. Žena se synem chodí od mala na „playgroup“ vedený rodilým mluvčím v Praze. Je to obyčejné hraní, akorát v angličtině, takže moc fajn… a třeba z toho něco jednou bude:-) Jinak tipy a nápady na domácí hraní čerpáme na DoubleBubble. http://kdetemsvetem.blogspot.cz/

  4. Když měla dcerka 3 roky dostala od tety velký obrázkový anglický slovník. Založila jsem ho do knihovny a řekla si, že je ještě brzo, dcerka si sama za pár týdnů slovník vytáhla a tak jsme se začaly učit slovíčka. Moc jí to baví a má to raději než pohádky.

  5. Také si myslím že je třeba jazyk u dětí rozvinout. Děti jsou velmi vnímavé, rychle se učí a všechny nové věci do sebe natáhnou jak houba 🙂 Líp se jim to pamatuje. Ale je taky potřeba vědět jak je učit. My chodíme do výukového centra http://helendoron.cz/ jsou všude v ČR. Učí tam děti nenásilnou, hravou formou 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Translate »
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial